سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل مورد نیاز برای طراحی وب سایت چیست ؟

طراحی سایت از جمله شغل ها و حرفه هایی است که امروزه توانسته طرفداران زیادی را به خود جلب کند. اکثر کسب وکارهایی که راه اندازی شده اند یا قصد شروع به کار را دارند، به دنبال داشتن یک سایت هستند پس آموزش طراحی وب سایت می تواند یک امتیاز مثبت برای شما در کسب درآمد محسوب شود. قبل از اینکه سراغ مراحل طراحی سایت برویم، میخواهیم مواردی را که لازمه طراحی سایت است در بیمگ بیان کنیم.

در یادگیری مراحل طراحی سایت به چه مواردی نیاز است؟

خیلی از افراد نمی دانند که از کجا باید شروع به یادگیری طراحی سایت کنند. سوالاتی از قبیل چه زبانی را برای طراحی سایت یاد بگیرم؟ از چه ابزارهایی برای طراحی سایت استفاده کنم؟ و… را از ما می پرسند. ما در این قسمت می خواهیم چهار مورد را که لازمه دانستن طراحی سایت است، در اختیار شما قرار دهیم.

  • یادگیری زبان HTML

HTML مخفف کلمه Hyper Text Markup Language بوده، که به زبان نشانه گذاری ابر متن معروف است. این زبان نشانه گذاری، اولین چیزی محسوب می شود که در یادگیری مراحل طراحی سایت می تواند به شما کمک کند.

زبان HTML در ایجاد بدنه اصلی و ساختار کلی صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این زبان از تگ ها استفاده می کنند و کارایی تگ ها این است که مشخص کنند در صفحات وب سایت از چه عناصری استفاده شود.

با استفاده از زبان HTML می توانید یک چهارچوب کلی برای صفحه وب بسازید. دانستن این زبان به تنهایی نمی تواند به شما در طراحی سایت کمک کند، چرا که نسخه های قدیمی آن منسوخ شده و یادگیری نسخه های جدید آن ملزوم به دانستن زبان های دیگری است که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

  • یادگیری زبان CSS

CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets و به معنی برگه های آبشاری است. CSS به عنوان یک مکمل برای HTML به حساب می آید، چراکه می تواند تمام کمبود ها و ضعف های آن را بر طرف کند.

CSS یک زبان نشانه گذاری بوده که ساختار صفحات وب از جمله خصوصیاتی مثل رنگ ها،سایز ها، فونت ها، ابعاد، نحوه چیدمان عناصر و … مشخص می کند. CSS و HTML به شما کمک می نماید تا ظاهر سایتتان را به طور کامل بسازید. این دو زبان شما را قادر به ساختن سایت های استاتیک می کند.

  • یادگیری زبان Javascript

جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا به حساب می آید که برای سایت های داینامیک و تعاملی مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان از شیوه های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می کند. همچنین از جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی سمت سرور، اپلیکیشن های موبایل، بازی و … می توان استفاده کرد. یادگیری این زبان ممکن است در ابتدا پیچیده و سخت به نظر برسد ولی بهتر است به عنوان یک بازی با آن برخورد کنید و خودتان را درگیرش نمایید تا بتوانید در آن ماهر شوید.

  • یادگیری JQuery

با استفاده از JQuery می توانید راحت تر کد نویسی کنید، چراکه جی کوئری به عنوان کتابخانه Javascript در نظر گرفته می شود. همچنین می تواند به شما کند تا سرعتتان در برنامه نویسی افزایش یافته و با استفاده از انیمیشن ها و پیشفرض هایی که در آن وجود دارد، می توانید طراحی هایی زبیا و جذاب داشته باشید.

برنامه نویسان وب به دو دسته تقسیم می شوند: برنامه نویسان سمت کاربر که وظیفه آنها طراحی ظاهری سایت است و برنامه نویسان سمت سرور، افرادی هستند که می توانند منطق سایت ها را پیاده سازی می کنند. یادگیری هر دو آنها شما را به یک Full Stack تبدیل می نماید.

 مراحل طراحی سایت

مراحل طراحی سایت از جمله مواردی است که باید مرحله به مرحله و پشت هم انجام شود تا در نهایت بتوانید به یک سایت درست و کار آمد، دست یابید. در این مقاله مراحل طراحی سایت را آورده ایم تا اگر شما هم به عنوان یک طراح وب می خواهید سایتی را طراحی نمایید، از مواردی که مطرح خواهد شد، استفاد کنید.

مرحله اول: جمع آوری اطلاعات

تحقیق و بررسی به منظور جمع آوری اطلاعات از شرکت یا کسب و کاری که می خواهید برای آن یک وب سایت را طراحی کنید، اولین مرحله از مراحل طراحی سایت است. در این مرحله باید در مورد کسب و کار مشتری، شناسایی بازار هدف و مشخص کردن هدف اصلی طراحی وب سایت اطلاعات جمع آوری کنید.

این مرحله به اندازه ای اهمیت دارد که اگر در تعیین هدف اصلی دچار اشتباهی شوید، ممکن است سایتی که طراحی می کنید، به درد هیچ کسی نخورد و کارآمدی نداشته باشد. از جمله مواردی که در جمع آوری اطلاعات لازم است عبارتند از:

  • جمع آوری اطلاعات در مورد کسب و کار مشتری
  • جمع آوری اطلاعات در مورد پروژه مورد نظر مشتری
  • جمع آوری اطلاعات در مورد مخاطبان وب سایت
  • هدف پروژه طراحی سایت
  • سن گروه مخاطب وب سایت

مرحله دوم: برنامه ریزی

پس از اینکه اطلاعات مورد نیاز برای طراحی سایت را به دست آوردید، سراغ برنامه ریزی بروید. با برنامه ریزی می توانید از هزینه های اضافی جلوگیری کنید و با در دست داشتن یک برنامه مشخص، مانند نقشه سایت شروع به طراحی سایت نمایید.

در این قسمت از جمله موارد مهمی که باید همواره به آن توجه کنید، مشتری است. سایتی که شما طراحی می کنید، باید بتواند یک ارتباط خوب با مشتری برقرار کند و او را به سمت محصول یا خدمت جذب نماید.

در مرحله برنامه ریزی از مراحل طراحی سایت در مورد اجزای وب سایت مانند قالب سایت، فروم ها، عناصر گرافیکی و … تصمیم گیری می کنند و برای رسیدن به آن برنامه ای مناسب در نظر می گیرند. همچنین این مرحله شامل سه بخش می شود که عبارتند از:

  • ایجاد یک استراتژی برای سئو سایت

برای این که طراح سایت بتواند یک سایت را طراحی کند باید یک استراتژی مشخص برای سئو سایت ایجاد کند. این استراتژی بهتر است شامل کلمات کلیدی مورد نظر مشتری، بررسی ارزش این کلمات کلیدی، تطبیق محتوا با اصول سئو، پر کردن خلأ های سایت با محتواهای سئو شده، باشد.

  • طراحی و ایجاد نقشه سایت

هنگامی که استراتژی سئو را ایجاد کردید، می توانید با استفاده از آن، نقشه سایت را طراحی کنید. این کار باید بر اساس مهمترین صفحات انجام بگیرد و بتوانید ایده هایی خوب در مورد تولید محتوا داشته باشید. همچنین این نقشه علاوه بر صفحات اصلی باید شامل صفحات مربوط به عبارات کلیدی نیز شود.

  • بررسی و توسعه محتوای سایت

این بخش، آخرین قسمت در مرحله برنامه ریزی از مراحل طراحی سایت بوده و بهتر است از یک کارشناس ماهر و با تجربه برای بررسی محتواها کمک بگیرید. همچنین در برخی موارد مشاهده شده که از مشتری ها در تولید محتوای با کیفیت استفاده می کنند. این محتوای ایجاد شده باید در زمانی مشخص در وب سایت قرار بگیرد که نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

مرحله سوم: طراحی

طراحی، سومین مرحله از مراحل طراحی سایت است که قالب کلی سایت و موارد اصلی مانند Header، ساختار منو، فوتر سایت و… مشخص می کند. در این قسمت چیزی که همواره طراحان سایت باید به آن توجه نمایند، برقراری ارتباط بین اجزای طراحی شده و کاربری سایت است. یک طراح سایت باید خلاق باشد و دقت کند که نباید طرح و فرمی را بدون هدف مشخص در سایت قرار دهید.

همچنین در این مرحله باید قبل از شروع برنامه نویسی تمام موارد طراحی شده مانند فونت انتخاب شده، ظاهر آیکون و عکس ها و طرح کلی پروژه را به تایید مشتری برساند سپس سراغ مرحله بعد بروید. به این منظور سوالات زیر می تواند برای عملکرد بهتر در این قسمت به شما کمک کند:

  • هدف اصلی از ایجاد این صفحه چیست؟
  • آیا چیزی که باید در این صفحه به مشتری تحویل داده شود، به صورت مشخص و واضح نشان داده شده است؟
  • نوع طراحی چقدر می تواند کاربر را تشویق به ماندن در صفحه و خرید نماید؟

مرحله چهارم: برنامه نویسی

در مرحله چهارم از مراحل طراحی سایت، طرح وب سایت باید به صورت کد های برنامه نویسی نوشته شود. این مرحله زمان بر بوده و نیاز به حوصله و دقت زیادی دارد. برای اینکه بتوانید مشتری را در جریان مراحل کار قرار دهید، می توانید با استفاده از ارسال ایمیل در مورد کارهایی که انجام داده اید و قصد انجامش را دارید، او را مطلع نمایید.

مرحله پنجم: راه اندازی و تست سایت

راه اندازی و بالا آوردن سایت از جمله کار های سختی است، که باید در انجام آن دقت زیادی داشته باشید تا چیزی را در اجرای سایت فراموش نکنید. برای تست سایت باید سازگاری سایت را با انواع مرورگر بررسی کنید تا از نمایش آن اطمینان یابید.

مرحله ششم: تعمیر و نگهداری سایت

تعمیر و نگهداری سایت، آخرین بخش از مراحل طراحی سایت است که بسیار اهمیت دارد. این بخش می تواند در طولانی مدت سبب موفقیت سایت شود. همچنین پشتیبانی سایت شامل موارد زیر است:

  • بروز رسانی سایت در صورت نیاز
  • تهیه فایل Backup از محتوای سایت
  • تامین امنیت سایت
  • بررسی منظم ورود و خروج های سایت
  • بررسی تعداد کلیلک ها
نتیجه گیری

مراحل طراحی سایت را که شامل شش مرحله بود، به طور کامل توضیح دادیم. در ابتدا مواردی را که قبل از این شش مرحله احتیاج به یادگیری برای طراحی سایت دارید، بیان کردیم. مطمئن باشید با مطالعه و تمرین با توجه به موارد گفته شده، می توانید یک سایت جذاب و درست را طراحی کنید